Pulau Duyong Terima Tetamu

Pelayar dari Filipina tiba di Terengganu setelah satu bulan setengah berada di perairan Asia Tenggara dengan menjadikan Sandakan, Sabah sebagai destinasi pertama persinggahannya di Malaysia. Dengan menaiki tiga bot iaitu bot Diwata Ng Lahi, Masawa Hong Butuan dan Sama Tawi-Tawi dengan dianggotai 38 awak-awak dari Filipina, rombongan pelayaran itu tiba di Sandakan pada 15 Ogos lalu selain beberapa destinasi lain seperti Sarawak dan Singapura sebelum tiba di Pulau Duyong di sini, semalam.

Pelayaran ini bertujuan menjelajah seluruh Asia Tenggara dan selepas ini pelayaran akan diteruskan ke Thailand dan Kemboja sebelum bertolak balik ke Filipina. Wakil kerajaan Negeri Terengganu, Toh Chin Yaw berkata, pihaknya menyambut baik pelayar itu untuk menjadikan Pulau Duyong sebagai destinasi persinggahan. "Kami menyambut baik ketibaan mereka di sini supaya aktiviti itu dapat menarik minat golongan muda untuk turut serta selain memperkenalkan kepada mereka teknik pembuatan bot di negeri ini," katanya kepada pemberita.

Pelayaran itu bermula sejak Ogos lepas, dan dijangka tamat pada bulan depan, sebelum ini ia telah singgah di Sabah, Sarawak dan Singapura, kata Toh. Beliau berkata pasukan tersebut telah diberikan sambutan meriah sebaik tiba di sini dan kerajaan negeri akan mengadakan beberapa program bagi meraikannya antaranya melawat bengkel-bengkel pembuatan bot tradisional di Kampung Pulau Duyong yang tidak menggunakan paku.

Katanya ia bertujuan berkongsi pengalaman dan teknik dalam pembuatan bot kerana bot di Filipina juga dibuat dengan tidak menggunakan paku. Beliau berkata semasa berada di sini, pasukan itu juga akan dilibatkan dalam program bersama komuniti setempat supaya mereka mengenali adat dan kebudayaan rakyat negeri ini.



“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”


Sumber di atas dipetik dari:
http://www.bernama.com
dan
SINAR HARIAN (AHAD, 03 OKTOBER 2010)

0 Responses