Monsoon Cup di Terengganu



Pulau Duyong, Terengganu telah dipilih sebagai salah satu lokasi pertandingan kapal layar antarabangsa. Cetusan idea bekas mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah merealisasikan pertandingan kapal layar antarabangsa ini di bawa ke Terengganu. Kejohanan Monsoon Cup ini menjadi landasan bagi pelayar-pelayar terkemuka dunia termasuk pasukan-pasukan hebat yang menyertai American's Cup untuk menguji kecekapan masing-masing. Unsur-unsur angin kencang dan ombak besar pada musim tengkujuh merupakan cabaran dan daya tarikan kepada setiap peserta yang menyertai kejohanan ini.

Pelayar terkemuka dunia, Peter Gilmour pernah berkata cabaran getir dan hebat ketika beliau menyertai kejohanan ini pada tahun 2005. Para peserta yang terlibat dalam perlumbaan kapal layar merebut Monsoon Cup Terengganu di Pulau Duyong akan berdepan dengan situasi yang jauh berbeza dan berbahaya berbanding lokasi-lokasi pertandingan yang pernah mereka sertai di Eropah. Apa tidaknya, perairan laut di negeri Pantai Timur akan bergelora dengan ombak besar dan kekencangan angin timur laut yang sukar dijangkakan pada musim tengkujuh.

Dengan adanya kejohanan ini, nama Pulau Duyong khususnya dan Terengganu serta Malaysia amnya menjadi perhatian masyarakat dunia. Mengikut catatan di laman web Swedish Match Tour (SMT), hampir 500 juta penduduk dari 190 buah negara mengikuti perlumbaan kapal layar berprestij ini setiap kali ia diadakan. Selain melalui televisyen yang menyiarkan secara langsung perlumbaan itu, ribuan penggemar sukan ini terutama dari Eropah dan AS akan mengunjungi setiap lokasi perlumbaan dan ini akan menguntungkan negara tuan rumah dari aspek pelancongan dan ekonomi.


“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”



Sumber dipetik dari judul buku: Tamadun Baru Bermula Di Sini
dan
untuk keterangan lanjut sila layari: http://www.monsooncup.com.my
0 Responses