Sektor Pelancongan Terengganu

Bilangan pelancong ke Terengganu pada tahun 1997 ialah lebih kurang 1.9 juta. Pendapatan sektor pelancongan pada tahun 1995 ialah RM300 juta dan sasaran terkini, sektor pelancongan dijangka menyumbangkan hasil sebanyak RM2.8 bilion kepada kerajaan negeri Terengganu tahun ini (2010) berbanding RM2.6 bilion tahun lepas (2009).

Antara tarikan pelancong di daerah Kuala Terengganu ialah Masjid Tengku Tengah Zaharah, Taman Tamadun Islam, Pulau Redang, Pulau Duyung, Muzium Negeri, Bukit Puteri, Pantai Batu Buruk, perusahaan tembaga, batik, perahu, bot, songket dan keropok. Bandaraya Terengganu itu sendiri termasuk dalam 10 ikon produk pelancongan negeri sebagai "Kuala Terengganu Bandaraya Warisan Persisir Air'.

Di daerah Besut dan Setiu, kawasan tarikan pelancong ialah Bukit Keluang, Pulau Perhentian, Kolam Air Panas, Lata Tembakah, Lata Belatan, Air Terjun Gunung Tebu dan Sungai Nyatoh.

Antara destinasi pelancongan di Hulu Terengganu ialah Air Terjun Sekayu, Tasik Kenyir, Tempat Batu Bersurat, gua (Gua Bewah dan Gua Taat) dan gunung (Gunung Mandi Angin dan Gunung Padang).

Di daerah Marang dan Dungun terdapat pusat kraftangan, Lubuk Mandi, Pulau Kapas, Rantau Abang, Air Terjun dan hutan lipur Chemerong, Bukit Besi, Tanjung Jara, Pantai Teluk Bidara, Pulau Tenggol, Gua Kelawar dan makam Megat Panji Alam. Manakala di kemaman pula, destinasi pelancongan yang popular ialah Kuala kemaman, pelabuhan awal bijih besi, Telaga Simpul dan Taman Rekreasi dan Mini Zoo kemaman.

Negeri Terengganu juga terkenal dengan seni dan kebudayaan yang unik. Hasil kraftangan seperti kain songket, batik, perak, tembaga, ukiran kayu dan kesenian lama seperti rodat, balai, saba dan gamelan serta masakan tradisional juga menjadi tarikan pelancong ke Terengganu.


“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”



Sumber dipetik dari judul buku: Warisan Terengganu

0 Responses