Batu Bersurat Terengganu


Admin bergambar kenangan dengan replika Batu Bersurat, sempena
Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri Terengganu 2010
.


Batu Bersurat asal yang dipamerkan di Muzium Negeri Terengganu.


Replika Batu Bersurat di Bulatan Ladang tidak pernah gagal untuk menawan setiap mata yang memandang.

Batu Bersurat Terengganu adalah prasasti tertua dalam tulisan jawi klasik yang ditemui di negeri Terengganu. Dengan penemuan ini , Terengganu menjadi negeri yang paling awal menerima kedatangan Islam di Semenanjung Tanah Melayu iaitu sebelum tahun 1326 atau 1386. Catatan pada Batu Bersurat ini menunjukkan ia ditulis pada hari Jumaat 22 Februari 1303 Masihi bersamaan 4 Rejab 702 Hijrah (Menurut kajian Syed Muhammad Naquib Al-Attas).
Batu yang dianggarkan berusia 700 tahun ini telah ditemui berlumpur dan separuh tenggelam selepas banjir surut, di tebing Sungai Tersat, Kampung Buluh Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899.

Penduduk kampung memindahkan batu ini ke tangga surau di kampung tersebut kerana saiznya yang besar dan elok untuk dijadikan alas tempat membasuh kaki sebelum naik ke surau.
Seorang peniaga dari Riau-Lingga, Saiyed Hussein bin Ghulam al-Bukhari bersama Engku Pangeran Anum yang singgah untuk menunaikan sembahyang di kampung tersebut, menjumpai batu ini ketika beliau membasuh kaki di tangga surau itu.

Dengan pertolongan penduduk kampung batu ini telah di pindahkan ke atas rakit untuk di bawa ke Kuala Terengganu. Beliau berhasrat untuk mengadap dan mempersembahkan batu tersebut kepada ke bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Terengganu ketika itu iaitu Sultan Zainal Abidin III. Batu yang bersejarah ini kemudiannya ditempatkan di atas Bukit Puteri selama beberapa tahun kerana tiada sesiapa yang memahami tulisan jawi yang tertulis pada batu tersebut.
Penasihat Inggeris di Terengganu ketika itu, Major H.S Peterson telah menghantar gambar Batu Bersurat ini ke bahagian Kajian Bahasa di Singapura dan London.

Dengan terjumpanya prasasti ini, Sarjana tempatan dan barat turut bersetuju dengan teori kedatangan Islam ke Alam Melayu adalah dari negara China. Penemuan Batu Bersurat Terengganu merupakan satu bukti yang Islam telah sampai dari arah Timur, dan sarjana bersetuju menyatakan ianya datang dari China, Hainan atau Champa. Ini kerana negara China telah pun menerima Islam lebih awal dari negara lain di Timur kerana pada zaman Kerajaan Islam, utusan telah pun dihantar ke China melalui jalan sutera bagi mengembangkan agama Islam.

Batu yang beratnya lebih kurang 215 kilogram dan berukuran tinggi 84 sentimeter, bukaan atas 53 sentimeter dan 27 sentimeter bukaan bahagian bawah ini, berasal daripada batu granit yang keras dan tidak mudah pecah ini, mencatatkan nama Raja Mandalika yang telah memerintah dan melaksanakan hukum-hukum Islam. Selain daripada itu dicatatkan juga Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum Islam tentang maksiat dan segala kemungkaran.
Prasasti ini yang telah dibawa pulang semula ke Terengganu umpama “Sireh pulang ke Ganggang” Pada 6 Julai 1991, jam 9.30 pagi suatu upacara penyerahan kembali Batu Bersurat kepada Kerajaan Negeri Terengganu telah berlangsung di Dewan Perjanjian, Tingkat 18, Wisma Darul Iman di antara Kerajaan Persekutuan yang diwakili oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Encik Ismail bin Adam dengan Kerajaan Negeri Terengganu kepada YAB. Dato' Seri Amar Di Raja Tan Sri Haji Wan Mokhtar bin Ahmad, Menteri Besar Terengganu.

Batu Bersurat Terengganu menerima pengiktirafan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan PBB (UNESCO) di bawah kategori "Daftar Memori Antarabangsa" pada tahun 2009. Pada hari ini, Batu bersurat ini di tempatkan dan dipamerkan di Muzium Negeri Bukit Losong Kuala Terengganu. Kepentingan batu bersurat ini tidak dapat dinafikan lagi dan ia menjadi salah satu dari mercu tanda negeri Terengganu dengan replikanya diletakkan ditapak Bulatan Penyu sebagai tanda sejarah kedatangan Islam di Terengganu.

“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    Assalamualaikum...

    Sejarah kedatangan Islam berkait rapat dengan sejarah kerajaan Srivijaya Mala... Ikutilah pendedahan ini dalam blog kami yang tidak seberapa... Menceritakan kembali sejarah yang dipadam dari lipatan sejarah...

    "Tamra di Benua Terengganu"
    "Persiapan dari Bumi Madinah"

    Wassalam.


  2. Unknown Says:

    Assalamualaikum. saya nak tahu, batu bersurat yang asal masih lagi dipamerkan di muzium negeri terengganu ke?