Keindahan Pulau Kapas





Pulau Kapas terletak di daerah Marang Kuala Terengganu...premis ini semua orang Terengganu tahu...apatah lagi Pulau Kapas merupakan salah satu destinasi yang menarik untuk dikunjungi. Pada cuti Hari Buruh lepas, aku berkesempatan menjejak kaki ke pulau ini...Bercerita tentang pengalaman ke 'Pulau' khususnya pulau pelancongan teringat pengalaman pertama aku berkunjung ke Pulau Tioman...di mana sepanjang perjalanan aku dapat lihat ikan-ikan yang seolah-olah mengiringi sepanjang perjalanan bot pada waktu itu.. Pulau Langkawi, Pulau Redang telah aku kunjungi dan selepas ini aku teringin jejakan kaki ke Pulau Perhentian!!

Sedikit info tentang Pulau Kapas... Jarak Pulau Kapas dari Jeti Marang hanya 6 km dan perjalanan ke sana dengan menaiki bot ekspress memakan masa 20 minit...Pulau Kapas tidak asing lagi kepada penduduk Daerah Marang. Suatu ketika dahulu pulau ini hanya menjadi tempat persinggahan nelayan atau tempat berlindung daripada dipukul ribut. Hari ini Pulau Kapas seakan ‘dara pingitan’ yang sentiasa menjadi perhatian ramai pelancung dari luar dan dalam negeri. Mengambil masa cuma 15 minit menaiki bot dari Jeti Marang, pengunjung akan menikmati panaroma pulau yang mengasyikkan. Air yang jernih, pantai yang bersih, ombak beralun perlahan, kehidupan karang yang tidak terusik, flora dan fauna yang masih belum diteroka sepenuhnya meletakkan Pulau Kapas sebagai destinasi pelancongan yang berbaloi untuk dikunjungi oleh seisi keluarga.

Mereka yang berkunjung bukan sahaja boleh mandi-manda dengan tenang tetapi juga turut berpeluang untuk menikmati aktiviti berkayak, aktiviti 'snorkling' bagi menyaksikan keindahan karang dan ikan pelbagai warna, ataupun aktiviti scuba diving. Bagi mereka yang mencari ketenangan dan kedamaian, pulau ini menawarkan penginapan di chalet pada harga yang berpatutan. Bagi yang memilih untuk berkhemah, tempat perkhemahan juga disediakan tanpa bayaran yang mahal. Malah perkhidmatan feri ulang alik yang disediakan turut membolehkan pengunjung yang datang bersantai untuk menghirup udara segar dan menikmati panorama yang menarik boleh kembali ke tanah besar pada hari yang sama. Itulah kelebihan Pulau Kapas, yang tiada pada pulau-pulau lain di Terengganu.



“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”



"Artikel di atas ditulis berdasarkan pengalaman sendiri"
-AHMAD YUSRI BIN JUSOH @ MOHAMMED.


0 Responses