Bazar Warisan


Bazar Warisan sememangnya mempunyai reka bentuk menarik dan ianya terletak berhampiran Pasar Besar Kedai Payang dan Bukit Puteri. Bazar Warisan kini menjadi tumpuan pelancong yang pertama kali berkunjung ke Terengganu.

Mula dibuka Julai tahun ini, bazar yang dibina dengan kos RM18.4 juta di Jalan Sultan Zainal Abidin, kompleks perniagaan ini terletak di pinggir Kuala Terengganu, sejajar dengan matlamat kerajaan negeri untuk menjadikan kota ini sebagai bandar raya persisiran air.

Tambah menarik, reka bentuk kompleks tiga tingkat ini mempamerkan seni bina tradisional Terengganu. Sehingga kini, ia menempatkan pelbagai gerai pengusaha seni warisan tradisional termasuk sutera, batik, songket, tembaga dan cenderamata.

Bersebelahan bazar ini, pengunjung dapat melihat pemandangan indah Bukit Puteri yang menyimpan peristiwa penting dalam sejarah negeri ini. Menara pemerhati dan meriam lama yang masih dipulihara dengan baik, boleh dilihat apabila anda mendaki ke puncak bukit itu.

Pembinaan lif dan tangga bergerak dapat memudahkan orang ramai untuk naik ke tingkat dua dan tiga bangunan itu. Ruang pejalan kaki yang luas juga boleh memberi keselesaan kepada orang ramai untuk bergerak bersama keluarga.

Selepas penat berjalan, orang ramai boleh berehat seketika di beberapa wakaf tempat duduk di hadapan bazar itu. Ada pengunjung mengambil kesempatan bergambar kenangan di beberapa sudut bangunan ataupun menghala ke Bukit Puteri menerusi laluan di tingkat tiga bangunan.

Di tingkat tiga juga, pengunjung boleh menyaksikan keindahan muara Sungai Terengganu. Dari sini, Pulau Duyong yang menjadi lokasi utama penganjuran sukan layar antarabangsa, Piala Monsun dan bot kecil yang berulang-alik ke Kampung Seberang Takir... Selamat berkunjung ke Bazar Warisan...

“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”
0 Responses