Pulut Nyor

Di Terengganu terdapat satu menu makanan yang sememangnya digemari oleh rakyatnya. Ia di kenali dengan nama Pulut Nyor. Untuk pengetahuan pengunjung semua, saya amat meminati Pulut Nyor ini...apatah lagi dimakan bersama dengan ikan panggang atau ikan kering.

Cara Memasaknya ialah dengan beras pulut yang ditanak sehingga masak. Sesudah itu digaul dengan kelapa yang telah dikukur.Ia biasanya menjadi menu untuk bersarapan. Biasanya menu makanan ini digemari oleh golongan dewasa. Selain itu juga antara menu makanan yang berasaskan pulut yang terkenal di Terengganu seperti Pulut Panggang, Pulut Durian dan Pulut Manis sememangnya ada keistimewaanya malah mungkin akan lebih sinonim dengan Negeri Terengganu jika lebih dikomersialkan.

Pulut Manis yang biasanya menjadi pencuci mulut untuk dihidangkan kepada tetamu yang datang ke rumah kini juga menjadi salah satu barang hantaran untuk pertunangan dan perkahwinan. Inilah antara keunikan Terengganu...Jom kita pakat rasa keenakan makanan yang ada di Terengganu.


“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”
0 Responses