Kolam Air Panas Kampung La


Papan tanda menunjukkan jarak ke Kolam Air Panas La (kiri), Kolam air panas utama.

Keluarga admin bergambar kenangan di Kolam Air Panas Kampung La.

Kampung La, Besut terletak 150 kilometer dari Kuala Terengganu, 50 Kilometer dari Kota Bahru dan 30 kilometer dari Jertih. Di Kampung La ini mempunyai kolam air panas yang berkualiti tinggi. Tidak hairanlah sewaktu admin datang ke sini dan sempat berbual dengan pengunjung yang selalu datang ke Kolam Air Panas La semata-mata untuk mengubati penyakit yang dihidapi terutama berkaitan penyakit kulit.

Air panas di sini dikatakan dapat menyembuh berbagai penyakit seperti penyakit lumpuh, asma, darah tinggi, gatal-gatal, penyakit ahmar & penyakit jantung. Sumber air panas ini keluar dari celah batu dengan suhu kepanasan menghampiri 100 celcius.

Kolam air panas ini terdiri dua bahagian iaitu air panas yang dialir melalui paip ke kawasan takungan marmar yang lebih selamat terutama kanak-kanak dan orang tua dan satu lagi kawasan takungan air panas yang semula jadi.

Banyak kemudahan yang disediakan untuk para pengunjung apabila bertandang ke sini. Antaranya ialah gerai makanan, surau, tandas serta pondok rehat. Sesungguhnya kunjungan anda ke sini tidak lengkap sekiranya kita tidak merasai keunikan suhu air panas yang ditakung dalam kolam utama iaitu kedudukannya tinggi sedikit di atas bukit.


“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”


"Artikel di atas ditulis berdasarkan pengalaman sendiri"
-AHMAD YUSRI BIN JUSOH @ MOHAMMED.

0 Responses