Pantai Batu Rakit Terengganu


Keindahan dan desiran ombak di Pantai Batu Rakit (kiri), 'Batu Rakit' dan rumah api (kanan).


Wajah ceria admin dan rakan-rakan sebelum melakukan aktiviti ujian kecerdasan
di Pantai Batu Rakit, Terengganu.

Salam...buat semua pengunjung Blog Pelancongan Terengganu. Untuk posting kali ini admin ingin berkongsi informasi tentang Pantai Batu Rakit Terengganu. Pantai ini merupakan antara pantai-pantai menarik yang terdapat sekitar Kuala Terengganu. Jarak Pantai Batu Rakit ini dari bandar Kuala Terengganu kira-kira 25 km. Pekan yang paling hampir dengan pantai ini ialah Pekan Wakaf Tengah. Beberapa pusat pendidikan yang terdapat di sekitarnya ialah Institut Pendidikan Guru Kampus Dato' Razali Ismail dan sebuah universiti iaitu Universiti Malaysia Terengganu. Antara makanan popular yang boleh kita dapati di sini ialah makanan laut seperti ikan, sotong dan udang celup tepung serta pelbagai makanan dan minuman yang dijual di gerai-gerai berhampiran pantai ini.

Admin dan rakan-rakan pernah menjalankan ujian kecergasan di Pantai Batu Rakit. Admin memilih lokasi ini untuk menjalankan ujian kecergasan kerana keunikkan yang terdapat di sini. Keunikkan pantai ini kerana terdapatnya batu yang seolah-olah terapung di permukaan air. Walaupun air laut pasang namun pengunjung tetap dapat melihat batu tersebut terapung di permukaan laut. Untuk pengetahuan, asal usul nama Kampung Batu Rakit adalah bersempena dengan wujudnya kawasan berbatu di pantai ini iaitu 'Batu Rakit'.

Pesanan admin kepada pengunjung semua...jangan lepaskan peluang datang ke Pantai Batu Rakit ini, bagi menyaksikan sendiri keunikkan batu rakit yang terdapat berhampiran gigi pantai ini. SELAMAT BERKUNJUNG KE PANTAI BATU RAKIT TERENGGANU!


“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”



"Artikel di atas ditulis berdasarkan pengalaman sendiri"
-AHMAD YUSRI BIN JUSOH @ MOHAMMED.

1 Response
  1. Harith F Says:

    Assalamualaikum , nk tnya la ada x mklumat ttg pantai batu rakit yg full mksdnya , dia panjng skit penerangan dia ^_^ ..