Tasik Kenyir dan 14 Air Terjun


Tasik Kenyir adalah tasik buatan terbesar di Asia Tenggara. Tasik Kenyir hampir menyamai saiz negara Singapura. Ia kaya dengan flora dan fauna. Antaranya ialah spesies ikan air tawar. Tasik Kenyir meliputi 209,199 hektar dan terdapat 340 pulau-pulau. Jarak Tasik Kenyir dari bandar Kuala Terengganu kira-kira 60 km. Tasik ini terkenal dalam kalangan pelancong dalam dan luar negara semenjak ia dibina tahun 1988.

Satu daripada elemen yang menjadi tarikan di sini ialah air terjun. Di tasik ini terdapat 14 air terjun dan antara air terjun yang pasti menggamit hati pengunjung ialah air terjun lansir, Petuang Rapid, Tembat, Lata Terap, Soak, Petang dan Sungai Buweh. Setiap air terjun yang terdapat di tasik ini pasti menjanjikan kedinginan airnya yang pasti meningalkan kenangan yang sukar dilupakan. Selain daripada daya tarikan air terjun.

Lasir merupakan air terjun tercantik dan paling sesuai untuk aktiviti mandi-manda, berendam dan berenang kerana ia mempunyai beberapa kolam yang luas. Air terjunnya cantik dan bertingkat-tingkat. Antara yang menjadi tarikan di Air Terjun Lasir ialah menara tinjau dan jambatan gantung yang menyeberangi air terjun.

Air terjun yang agak landai dan terletak hampir dengan Pengkalan Gawi ialah Saok. Ia juga merupakan kawasan yang sering dikunjungi, tetapi tidak mempunyai kilam-kolam yang besar sebagaiman Lasir. Taman Herba di Pulau Sah Kecil terletak tidak jauh dari laluan masuk ke kawasan air terjun ini.




Tasik Kenyir juga menjadi 'syurga' kaki pancing kerana pelbagai spesies ikan sungai termasuk kelah, lampam, sebarau, baung dan tapah yang hidup bebas di tepian air terjun, jeram, lubuk dan sungai yang terdapat dalam tasik ini.

Banyak aktiviti yang boleh dilakukan oleh pengunjung apabila berada di Tasik Kenyir. Antaranya ialah melihat burung, berkayak, merentas hutan, menyusuri tasik dengan menaiki bot dan meneroka gua. Satu perkara lagi, pengunjung pasti akan terpesona dengan pemandangan waktu senja di kala matahari terbenam. Ia membuatkan pengunjung terigin datang lagi untuk melihat khazanah alam semula jadi yang tiada ternilai indahnya.



“TERENGGANU DESTINASI PILIHANKU”

0 Responses