Pelita Minyak Gamit Nostalgia Aidilfitri


Muhammad Ramli turut membantu memasang pelita di
Kampung Padang Hangus, Kuala Terengganu.

KUALA TERENGGANU: Membelanjakan lebih RM120 sehari untuk minyak pelita bukan peruntukan yang sedikit. Namun, bagi Ismail Sulong, 68, dia tidak kisah terpaksa mengeluarkan wang sebanyak itu kerana baginya pelita menyimpan makna, memberi simbolik dan menggamit nostalgia menjelang sambutan hari raya.

Dia yang juga juara bertahan selama sembilan tahun berturut-turut Pertandingan Pelita Raya, berkata dia memerlukan perbelanjaan besar untuk menyalakan hampir 700 sumbu pelita diperbuat daripada pelbagai bahan terbuang yang diolah menyerupai bentuk masjid serta Menara Kuala Lumpur.

"Saya memerlukan sekurang-kurangnya 48 liter minyak menyalakan pelita setiap malam. Sebahagiannya saya guna minyak diesel dan ada juga pelita yang menggunakan minyak masak iaitu minyak bekas menggoreng ikan.

"Saya memerlukan sekurang-kurangnya 48 liter minyak menyalakan pelita setiap malam. Sebahagiannya saya guna minyak diesel dan ada juga pelita yang menggunakan minyak masak iaitu minyak bekas menggoreng ikan.

"Setiap pelita boleh bertahan hingga tiga jam sebelum minyaknya habis. Untuk menyalakan pelita di tempat tinggi, saya sediakan galah khas yang dilengkapi pencucuh api tanpa perlu menggunakan tangga," kata pekerja kilang padi itu.

Dia ditemui ketika menerima kunjungan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tepoh, Muhammad Ramli Nuh ke Kampung Padang Hangus dan Kampung Pagar Ubi, yang meninjau persiapan peserta yang menyertai pertandingan itu.

Seramai 194 peserta daripada lima kampung mengambil bahagian iaitu Kampung Padang Hangus; Kampung Raja Tepuh; Kampung Baru; Kampung Pagar Ubi dan Kampung Tokeng dalam kawasan DUN Tepoh.

Bagi Maseling Osman, 52, masalah kesihatannya tidak menjadi halangan untuknya menyertai dan mewarnai keliling rumahnya di Kampung Padang Hangus dengan nyalaan pelita.
Dia yang menghidap kencing manis hingga terpaksa menggunakan kerusi roda berkata, dengan bantuan anak dan isteri, dia berjaya membina gerbang pelita diilhamkan daripada pentas astaka pertandingan tilawah al-Quran menggunakan lebih 700 sumbu pelita.

Sementara itu, Muhammad Ramli berkata, pertandingan itu diharap dapat menimbulkan minat dan semangat masyarakat khususnya generasi muda dalam memahami tradisi zaman silam yang menjadi antara corak serta budaya kehidupan.

"Alhamdulillah, hasrat penganjur untuk melihat 10,000 pelita dinyalakan pada pertandingan ini mendapat sambutan luar jangkaan hingga berjaya memperlihatkan lebih 20,000 pelita dinyalakan,” katanya.

Sumber di atas di petik dari:
http://www.bharian.com.my
Oleh Hanneeyzah Bariah Baharin
hanneeyzah@bharian.com.my
09/09/2010

0 Responses